You are here
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΞΕΠΑΠΑΔΑΚΗ – ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ - ΔΙΕΘΝΟΛΟΓΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΜΕ ΤΟ ΚΟΜΜΑ «ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ»
- Κα Ξεπαπαδάκη, ποια ήταν η αρχική σας σκέψη, μετά την πρόταση του κ. Λοβέρδου, να είστε υποψήφια ευρωβουλευτής των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ, στην οποία ανταποκριθήκατε θετικά; Σας επηρέασε το γεγονός ότι, ο Ανδρέας Λοβέρδος, είναι ένα όνομα, συνδεδεμένο επί σειρά ετών με την κεντρική πολιτική σκηνή και το ότι είναι εξαιρετικά αναγνωρίσιμος; Τι πρεσβεύουν οι ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ;
Eπιτρέψτε μου καταρχάς να σας ευχαριστήσω θερμά για την φιλοξενία στο μέσο σας και την προσοχή που μου δίνετε με αυτήν την συνέντευξή μας.
Τον Ανδρέα Λοβέρδο, όντως, τον γνωρίζουν οι περισσότεροι πολίτες της χώρας μας. Είναι έγκριτος νομικός, πανεπιστημιακός, πρώην Υπουργός και πλέον, ο Πρόεδρος των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ. Από την άλλη, όσοι με ξέρουν, αντιλαμβάνονται ότι πέρα από στέλεχος της τοπικής αυτοδιοίκησης ήμουν βαθιά πολιτικοποιημένη χωρίς ωστόσο να κατέχω δεδηλωμένη κομματική ταυτότητα. Παρακολουθώντας διαρκώς τα τεκταινόμενα στην κεντρική πολιτική σκηνή, διαπίστωνα πως το πολιτικό φάσμα έχει αρχίσει να αλλοιώνεται και να περιλαμβάνει μόνο τη γεωμετρική διάσταση αριστερά – δεξιά. Ο άλλοτε κραταιός κεντρισμός, η κεντρώα θέση, έχει εγκαταλειφθεί από τους κομματικούς φορείς για τους οποίους παραδοσιακά αποτελούσε προπύργιό τους. Το ΠΑΣΟΚ κινείται πλέον προς τα αριστερά ενώ, η ΝΔ επιχειρεί προσεταιρισμό μέρους του κενού και ανοχύρωτου αυτού χώρου.
Οι ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ με τον Πρόεδρό μας Ανδρέα Λοβέρδο έχουμε έρθει να ισχυροποιήσουμε τον άξονα του κέντρου ο οποίος είναι κρίσιμης σημασίας να υπάρχει στο πολιτικό πεδίο. Θέλουμε να αποτελέσουμε πόλο έλξης και έκφρασης για όλους εκείνους τους συμπολίτες μας που αισθάνονται ότι έχουν μείνει -ας μου επιτραπεί η έκφραση- «ορφανοί» εκπροσώπησης με την de facto δημιουργία του δίπολου αριστερά-δεξιά ή των εκφάνσεών τους κεντροαριστερά-κεντροδεξιά. Από την 7η Φεβρουαρίου 2024 λοιπόν, μετά από συζητήσεις που είχα την τιμή να κάνω με τον Ανδρέα Λοβέρδο για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο εσωτερικό πολιτικό σκηνικό, τα προβλήματα που ταλανίζουν την κοινωνία μας και τις προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπη η Ελλάδα τόσο στο περιφερειακό, όσο και στο διεθνές σύστημα, ανήκω στα Ιδρυτικά Μέλη των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ. Και φυσικά έχω αποδεχτεί την πολύ τιμητική προς το πρόσωπό μου πρόταση του Προέδρου μας να είμαι υποψήφια ευρωβουλευτής και να αναλάβω την ευθύνη να εκπροσωπήσω τις νησιωτικές περιοχές μας στο ψηφοδέλτιο των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ στις επικείμενες εκλογές της 9ης Ιουνίου.
Βρισκόμαστε σχεδόν τρεις βδομάδες πριν την διεξαγωγή των ευρωεκλογών και παρατηρούμε στην ρητορική των περισσότερων κόμματων και των υποψήφιων τους να κυριαρχεί η εσωτερική ατζέντα. Αυτό εξηγείται εν μέρει από το γεγονός ότι τόσο το κυβερνών κόμμα όσο και αυτά της υπάρχουσας αντιπολίτευσης εκλαμβάνουν την παρούσα συγκυρία ως ευκαιρία διατήρησης ή αύξησης των εκλογικών τους ποσοστών. Έχει έτσι ξεκινήσει μια μακρά προεκλογική περίοδος σχεδόν από τον Ιανουάριο με έντονες αντιπαραθέσεις που όμως στην ουσία αποτελούν άναρθρες κραυγές. Ναι σε όλα από την κυβερνητική πλευρά, όχι σε όλα από την αντιπολίτευση με αποκορύφωμα την πρόταση δυσπιστίας από την συζήτηση επί της οποίας κανείς δεν έγινε σοφότερος, Όχι μόνο δεν χύθηκε άπλετο φως στην εθνική τραγωδία των Τεμπών αλλά δεν εξήχθη ούτε ένα στοιχείο γεγονός που ενέτεινε περαιτέρω τον ανθρώπινο πόνο των συγγενών των θυμάτων αλλά και την δυσπιστία της κοινωνίας μας απέναντι στους κρατικούς θεσμούς.
Εμείς δεν λέμε ότι δεν υπάρχουν ζητήματα. Τουναντίον. Υπάρχουν προβλήματα και μάλιστα δομικά στους τομείς της υγείας, της παιδείας, της ασφάλειας, της ακρίβειας και του κόστους ζωής, όπως το αποκαλεί ο Πρόεδρός μας, όμως παρατηρούμε την έντονη εργαλειοποίησή τους από τα υπόλοιπα κόμματα προκειμένου να επιτευχθεί εκλογικό όφελος.
Η ειδοποιός διαφορά των ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ είναι ότι αποτελούμε τη φωνή της κοινής λογικής. Δεν έχουμε έρθει για να επιμείνουμε σε μικροπολιτικές τακτικές που το μόνο που καταφέρνουν είναι να διχάζουν και να κρατούν στάσιμη την πρόοδο της Ελλάδας. Εμείς δεν εργαλειοποιούμε τα προβλήματα αλλά βρισκόμαστε εδώ για να διατυπώσουμε εποικοδομητικές προτάσεις και να αποτελέσουμε μέρος της λύσης τους με μετριοπάθεια, δυναμισμό και πατριωτισμό. Ήρθαμε για να ενώσουμε, να προστατεύσουμε τα συμφέροντα της χώρας μας, των Ελλήνων και των Ελληνίδων. Χωρίς να συνυπολογίζουμε το πολιτικό κόστος, θα δώσουμε με όλες μας τις δυνάμεις τη μάχη για να διαφυλάξουμε τα κεκτημένα μας.
Θα στεκόμαστε σύμμαχοι σε ότι προάγει την Ελλάδα και τον Ελληνισμό και χωρίς πολιτικές σκοπιμότητες, αλλά με ειλικρίνεια, θα καταγγέλλουμε ότι δεν είναι προς το συμφέρον της. Οι ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ μιλάμε ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές.
- Η αυτοδιοικητική πορεία σας στα τοπικά δρώμενα, Δημοτική Σύμβουλος, Αντιδήμαρχος, Ειδική Σύμβουλος, αποδεικνύει ότι, έχετε αποκομίσει μεγάλη εμπειρία στα θέματα, που επηρεάζονται από τις πολιτικές εξελίξεις. Είσαστε έτοιμη, να αξιοποιήσετε όλες αυτές τις γνώσεις; Επειδή έχετε δοκιμαστεί πολλαπλώς στην αυτοδιοίκηση, μέσα από συνεργασίες σας με δημοτικές αρχές, ποιοι θα είναι στο εξής, οι στόχοι σας εφόσον εκλεγείτε;
Είμαι ευγνώμων για την πολυετή εμπειρία και την εξειδίκευση που απέκτησα θητεύοντας ως εντεταλμένη Δημοτική Σύμβουλος και Αντιδήμαρχος επί Δημαρχίας του αείμνηστου Φώτη Χατζηδιάκου και έπειτα ως Ειδική Σύμβουλος του Δημάρχου κ. Αντώνη Β. Καμπουράκη. Η αρμοδιότητα μου, διαχρονικά, ήταν ο Στρατηγικός Σχεδιασμός της Διοίκησης και ο Συντονισμός Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων και αισθάνομαι μεγάλη ικανοποίηση γνωρίζοντας ότι η εργασία μου σε αυτόν τον τομέα, συνετέλεσε στην εκπλήρωση των απαιτήσεων ένταξης Έργων και Δράσεων του Δήμου Ρόδου σε εθνικές και ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, που ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα τριάντα εκατομμύρια ευρώ.
Νιώθω επίσης πολύ τυχερή που μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω, να αγαπήσω και να υπηρετήσω τα Δωδεκάνησα ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αναπτυξιακής Δωδεκανήσου (ΑΝ.ΔΩ) και ως Πρόεδρος Επιτροπής Διαχείρισης Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης «Leader/CLLD 2014-2020». Μάλιστα εγκρίναμε -με ομόφωνες αποφάσεις και των λοιπών μελών του ΔΣ- την χρηματοδότηση δεκάδων επενδυτικών έργων ιδιωτικού ή δημόσιου χαρακτήρα στους τομείς του τουρισμού, πολιτισμού, αθλητισμού, αγροτικής ανάπτυξης, στην παραμεθόριο περιοχή μας.
Απαντώντας συνολικά λοιπόν, δηλώνω ότι είμαι υποψήφια ευρωβουλευτής με τους ΔΗΜΟΚΡΑΤΕΣ και ζητώ τη στήριξη των συμπολιτών μας για να βρεθώ στη θέση εκείνη που θα μου επιτρέψει να «επιστρέψω» στον τόπο μας όλα αυτά που μου έχει προσφέρει. Αυτός είναι και ο στόχος μου: να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου, μέσα από τους αγώνες που είμαι διατεθειμένη να δώσω για την πρόοδο και ανάπτυξη του τόπου μας αλλά και την διαφύλαξη των κεκτημένων μας που με τόσους αγώνες όπως μας διδάσκει η ιστορία μας, ο πολιτισμός μας, οι ρίζες μας αποκτήθηκαν.
- Όταν λέμε «Ευρώπη» η σκέψη όλων, πάει και στα χρηματοδοτούμενα προγράμματα, μέσα από τα οποία, η χώρα μας, γνώρισε ανάπτυξη. Έχετε δοκιμάσει πολλές φορές τέτοιες διαδικασίες, αφού έχετε προωθήσει μεγάλο αριθμό προετοιμασίας για έργα. Πόσο θα σας βοηθήσει αυτή η εκ των προτέρων γνώση στη συνέχεια; Αισθάνεστε ότι, αυτή η εμπειρία, σας δίνει και την ανάλογη υπεροχή, έναντι άλλων συνυποψήφιων σας;
Όπως ανέφερα προηγουμένως, εργάστηκα συστηματικά για την ένταξη έργων και δράσεων σε συγχρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς πόρους προγράμματα που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα όπως: υποδομές προσχολικής ηλικίας, ενεργειακή αναβάθμιση και αποκατάσταση κτιρίων εκπαίδευσης, πολιτισμού ή διοίκησης, έργα προστασίας του περιβάλλοντος και βιώσιμης κινητικότητας, δράσεις προστασίας ευάλωτων κοινωνικά ομάδων, έργα και δράσεις για την ψηφιακή μετάβαση.
Είναι γεγονός ότι, τα ΚΠΣ (Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης) που δόθηκαν στην Ελλάδα από το 1985 έως σήμερα, στο πλαίσιο της Πολιτικής Συνοχής, είχαν ως αποτέλεσμα να σημειωθεί σημαντική οικονομική ανάπτυξη στο εσωτερικό της χώρας με επενδύσεις σε έργα υποδομής και άμεση ή έμμεση δημιουργία θέσεων εργασίας. Τα ΚΠΣ από το 2007 και έπειτα, «μεταφράζονται» και είναι γνωστά στην Ελλάδα ως Προγράμματα του ΕΣΠΑ που διαρθρώνονται σε τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα των Υπουργείων και ΠΕΠ των δεκατριών Περιφερειών της χώρας.
Αποτελεί όμως εξίσου παραδοχή, που καταφαίνεται και από τις τελικές αξιολογήσεις κάθε προγραμματικής περιόδου μέσω ποσοτικών (πχ. απορρόφηση χρηματοδοτήσεων) και ποιοτικών δεικτών των Εκθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η ύπαρξη μεγάλων αποκλίσεων των Περιφερειών της χώρας μας μεταξύ τους, αλλά και με εκείνες των υπολοίπων κρατών- μελών της ΕΕ. Υπάρχει πολύς ακόμη δρόμος να διανυθεί προκειμένου να επιτευχθούν ρυθμοί σύγκλισης. Ο ποιοτικός δείκτης περιφερειακής ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η σχετική Έκθεση που δημοσιεύτηκε αναθεωρημένη το 2023 αποδεικνύουν πως εξακολουθούμε να υστερούμε σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Για παράδειγμα, παρά τα υψηλά ποσοστά απορρόφησης ευρωπαϊκών πόρων μέσω του Επιχειρησιακού της Προγράμματος, -που είναι προϊόν συστηματικής δουλειάς και συνεργασίας των τοπικών δρώντων- η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου εμφανίζει χαμηλές επιδόσεις στην ανταγωνιστικότητα, δηλαδή σε τομείς όπως υγεία, εκπαίδευση, υποδομές, καινοτομία, αποτελεσματικότητα της αγοράς εργασίας, τεχνολογική ετοιμότητα κ.α. που αφορούν κυρίως αρμοδιότητα του κεντρικού κράτους.
Μέσα από την δεκαετή σχεδόν εμπειρία μου και εξειδίκευση που κατέκτησα, είμαι σε θέση να γνωρίζω πως πρέπει να αναδειχθούν οι αδυναμίες της Πολιτικής Συνοχής και των Διαρθρωτικών Ταμείων της ΕΕ που την χρηματοδοτούν.
Επίσης, εξοικειώθηκα πλήρως με το νέο «περιβάλλον» που εισήγαγε το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, ο Δήμος Ρόδου ήταν ο πρώτος από όλη την Ελλάδα που εντάχθηκε το 2022 στο Πρόγραμμα «Ελληνικές Έξυπνες Πόλεις» που χρηματοδοτείται από αυτό.
Όπως γνωρίζετε, το 2020 είχαμε την εισαγωγή του νέου χρηματοδοτικού εργαλείου, του Ταμείου Ανάκαμψης που, ενώ δημιουργήθηκε για την ενδυνάμωση της συναντίληψης για την αναγκαιότητα κοινής αντιμετώπισης των κοινών προβλημάτων (πανδημική και ενεργειακή κρίση), εν τοις πράγμασι εξυπηρετεί την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων. Μετέχει της Πολιτικής Συνοχής καθώς είναι ενταγμένο στο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο της ΕΕ 2021-2027 (τομέας 2: συνοχή, ανθεκτικότητα, αξίες). Επιπλέον, το κανονιστικό του πλαίσιο είναι ίσως το αυστηρότερο μέχρι τώρα αναφορικά με α) την τήρηση των σύντομων χρόνων υλοποίησης έργων και δράσεων και β) επίτευξης των οροσήμων και εκροών που έχει θέσει ανά τομέα.
Πιστεύω πως θα πρέπει να ανοίξουμε την συζήτηση στην ΕΕ για μια αναθεωρημένη Πολιτική Συνοχής ώστε να καταστεί περισσότερο επωφελής, ιδιαίτερα για τις Περιφέρειες οι οποίες βρίσκονται αντιμέτωπες με τις εντονότερες αναπτυξιακές δυσχέρειες και δη τις νησιωτικές όπως η δική μας.
Έχω ήδη διατυπώσει την πρόταση πως θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ενιαίο και μονοθεματικό Ταμείο χρηματοδότησης των νησιωτικών Περιφερειών, στη λογική των διαδικασιών (από άποψη ταχύτητας και αυστηρότητας) του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και των κεκτημένων «καλών πρακτικών» των Διαρθρωτικών της Ταμείων. Η μονοταμειακή χρηματοδότηση της νησιωτικής περιφέρειάς μας για παράδειγμα, θα προσφέρει περισσότερη ευελιξία σε σχέση με την άκαμπτη κατηγοριοποίηση των πολλών προαναφερόμενων διαρθρωτικών Ταμείων. Η λειτουργία ενός και μόνου Ταμείου δύναται να επιτύχει οικονομίες κλίμακας σε αντίθεση με την υφιστάμενη κατάσταση η οποία συντηρείται μέσω μιας αμφίδρομης σχέσης με την ευρωπαϊκή -και όχι μόνο- γραφειοκρατία. Κυρίαρχα σημαντικό όμως, είναι το γεγονός, ότι με αυτόν τον τρόπο θα αποτυπωθούν στην πράξη οι προσλαμβάνουσες και η εμπειρία σχετικά με τις αντιξοότητες της νησιωτικότητας και θα μετουσιωθούν οι ρήτρες της.
Με αυτόν τον μηχανισμό χρηματοδότησης και την παράλληλη εκπόνηση Ειδικού Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Νησιωτικότητας με σαφή στοχοθεσία και προγραμματισμό έργων και δράσεων που θα περιφερειοποιεί και θα εξειδικεύει με βάση την νησιωτικότητα οριζόντιες πολιτικές, θα έχουμε ως αποτέλεσμα την απαγκίστρωση από τη βραδύτητα που διέπει την υλοποίηση των προγραμμάτων περιφερειακής ανάπτυξης αλλά και, την εξάλειψη των συνακόλουθων αρνητικών επιπτώσεων ως προς την καθεαυτή ποιότητα των κατακερματισμένων παρεμβάσεών τους.
Πλέον, η ανθεκτικότητα των οικονομιών και δη των νησιωτικών, απαιτεί σημαντικές, στρατηγικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις του συγκεκριμένου πλαισίου τόσο της ΕΕ, όσο και εσωτερικά στη χώρα μας.
Τώρα, για να απαντήσω και στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, πιστεύω πως δεν τίθεται θέμα υπεροχής για κανέναν υποψήφιο. Εξάλλου ανήκω και εγώ σε αυτούς που ενστερνίζονται το «έκαστος στο είδος του».
- Φημολογείται ότι βασίζετε την καθημερινότητά σας και τις σχέσεις με τους συνανθρώπους σας, πάνω στην ειλικρίνεια. Επειδή όμως, η πολιτική δεν φημίζεται για τις ειλικρινείς προθέσεις, σκοπεύετε να κάνετε την ανατροπή;
Ποτέ. ‘Όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός , « τα στερνά τιμούν τα πρώτα». Επιτρέψτε μου να σας ευχαριστήσω για την επαινετική αναφορά προς το πρόσωπό μου και να δηλώσω ότι τοποθετούμαι πάντα ξεκάθαρα, στη βάση των πεποιθήσεών μου και χωρίς «ναι μεν αλλά» για να εξυπηρετήσω πολιτικές σκοπιμότητες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το γεγονός ότι τοποθετήθηκα δημόσια κατά τη διάρκεια συνέντευξής μου σε ραδιοφωνική εκπομπή για το νομοσχέδιο που υπερψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο περί γάμων ομόφυλων ζευγαριών. Κατά την άποψή μου δίχασε την ελληνική κοινωνία. Δεν είμαι σε θέση να γνωρίζω τι πραγματικά εξυπηρετούσε η τόσο βιαστική κιόλας εισαγωγή του, την στιγμή που το υπάρχον πλαίσιο του συμφώνου συμβίωσης ήταν διαθέσιμο. Επιπλέον, θεωρώ ότι είναι πολύ βαθύτερο το ζήτημα των δικαιωμάτων και δεν θα πρέπει να συγχέεται με τον άκρατο δικαιωματισμό. Ειλικρινώς λοιπόν δήλωσα και δηλώνω ότι αν βρισκόμουν σε αυτήν τη θέση, δεν θα το ψήφιζα. Όπως ανέφερα και προηγουμένως στην συζήτησή μας, μιλάω ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές.